van a tot p
horen
betrekken
verbinden
waarderen
Welkom collega’s

Wij zijn Roger en Jeroen en stellen ons samen kandidaat om jullie als ATP-geleding onafhankelijk te vertegenwoordigen in de Raad van Bestuur aan onze Universiteit.
Misschien stel je je daarbij spontaan de vraag: waarom is dat belangrijk?
De voorbije jaren waren voor veel collega’s intens. Besparingen, hervormingen en reorganisaties hebben hun impact gehad op hoe we werken. Hierbij is de werkdruk merkbaar toegenomen, wat niet alleen raakt aan onze manier van werken, maar ook aan engagement en welzijn.

We krijgen vanuit verschillende hoeken binnen onze universiteit vragen over perspectief, erkenning en doorgroeimogelijkheden. Signalen die onze aandacht verdienen omdat ze rechtstreeks raken aan talent, motivatie, engagement en vertrouwen.
Het is daarom belangrijk te waken over de centrale plaats van de menselijke factor binnen de UGent, zodat die niet ondergeschikt raakt aan besparingen, structuren of werkcontexten die de draagkracht van medewerkers onder druk zetten.
Een sterke universiteit wordt immers in de eerste plaats gedragen door de mensen die er elke dag opnieuw hun engagement opnemen en samenwerken.

Net zoals in het verleden willen wij als duo onder de noemer van 2+ voluit en consequent inzetten op nog meer participatie, niet vanuit een abstract principe, maar vanuit de overtuiging dat goed bestuur begint bij luisteren, inzichten aftoetsen en samen nadenken alvorens standpunten in te nemen.

Onze ambitie is eenvoudig: bijdragen aan een universiteit waar mensen zich gehoord, betrokken, verbonden én gerespecteerd voelen.
Hoe wij deze rol opnemen kan je meer gedetailleerd terugvinden op deze pagina.

Nogmaals welkom bij 2+
Roger & Jeroen
KANDIDATEN
Zowel Roger als Jeroen stellen zich op als onafhankelijke kandidaten.
Hun engagement als neutrale ATP-vertegenwoordigers voor de Raad van Bestuur staat bijgevolg volledig los van particuliere of organisatorische belangen.

Wij zijn ervan overtuigd dat goed bestuur vertrekt vanuit brede betrokkenheid, waarbij alle belanghebbenden actief worden meegenomen in de besluitvorming en hervormingstrajecten.

Daarom is een sterke, onafhankelijke vertegenwoordiging van het Administratief en Technisch Personeel in de Raad van Bestuur van de Universiteit Gent voor ons essentieel.
Roger Van Hecke
titularis
Jeroen zegt over Roger …
“Roger is een gedreven creatieve duizendpoot met commerciële ‘feeling’ en oog voor detail, een geduldig perfectionist met een sterk probleemoplossend vermogen. Hij kan zich daarbij beroepen op een flinke dosis accurate mensenkennis en empathie.

Roger studeerde af als industrieel ontwerper en werkt als informaticus-netwerkbeheerder voor de vakgroep Elektromechanica, Systeem- en Metaalengineering aan de faculteit Ingenieurswetenschappen en Architectuur.

Hij werkt eveneens voor het decanaat bij de dienst PR en Communicatie, waar zijn creatieve skills als ontwerper breed inzetbaar zijn bij tal van projecten.

Sinds 2008 vertegenwoordigt Roger het ATP in de faculteitsraad, zetelt hij in tal van facultaire raden en commissies en maakt hij reeds jaren deel uit van de vaste kern van de ATP-Raad.

Sinds 2022 is Roger lid van de Raad van Bestuur aan de UGent als onafhankelijk ATP-vertegenwoordiger.

Vanuit dit mandaat zetelt hij ook in de Personeelsbeleidscommissie en de Commissie Duurzaamheid.”
weetje …
Zijn leuze …
“Those who don’t believe in magic will never find it”
– Roald Dahl –
Jeroen Ongenae
plaatsvervanger
Roger zegt over Jeroen …
“Jeroen is een netwerker ‘pur sang’. Luisteren en verbinden – daar gaat hij voor!
Het vereenvoudigen van processen ligt in zijn natuur.
Hij behoudt daarbij steeds zijn positieve focus en wordt gelukkig van mensen die hun talent kunnen ontplooien.

Jeroen is historicus van opleiding en werkt als communicatiemedewerker op het decanaat van de faculteit Ingenieurswetenschappen en Architectuur.

Hij is sinds 2014 ATP-vertegenwoordiger in de faculteitsraad, zetelt in tal van facultaire raden en commissies en maakt deel uit van de vaste kern van de ATP-Raad.

Sinds 2018 is Jeroen lid van de Raad van Bestuur aan de UGent als onafhankelijk ATPvertegenwoordiger.

Vanuit dit mandaat zetelt hij ook in de onderwijsraad en de werkgroep Governance.”
weetje …
Zijn leuze …
“If you put your mind to it, you can accomplish anything.”
– Marty McFly – Back to the Future –
Verder zijn Jeroen en Roger zeer complementair in hun aanpak, waardoor ze elkaars valkuilen kunnen helpen vermijden.
De synergie tussen beide kandidaten is doorspekt met humor en wederzijds respect.
Niet toevallig is dit duo bovendien op dezelfde dag jarig.
😉
Dat ze samen een sterke tandem vormen, blijkt uit hun intensieve samenwerking in de voorbije zeven jaar.
De laatste vier jaar zetelden ze afwisselend in de Raad van Bestuur, waarbij standpunten, dossiers en voorbereidingen telkens in nauw overleg gezamenlijk werden uitgewerkt.
“Die manier van samenwerken zorgt voor een echte inhoudelijke back-up en garandeert continuïteit in de vertegenwoordiging.”
TWEE PLUS
Waarvoor staat 2+ ?
“Vertegenwoordiging die groeit uit dialooggedeelde inzichten.”
2+ staat voor een universiteitsbreed team én een participatief model, vertegenwoordigd door twee kandidaten – Roger en Jeroen – die hun rol bewust verbinden met het collectief waar ze deel van uitmaken.
2+ Als participatieplatform
“Participatie is geen formaliteit, maar een proces dat pas afgerond is wanneer eindgebruikers
tevreden zijn met het resultaat.”
Om beter voeling te houden met wat leeft binnen de universiteit, vertrekt 2+ al van bij de oprichting vanuit een participatieve aanpak.
Standpunten worden eerst getoetst over universiteitsdiensten, faculteiten en vakgroepen heen, zodat ze breed gedragen en goed onderbouwd op de Raad van Bestuur kunnen worden gebracht.
2+ ATP-expertenteam RvB
Daarvoor steunen we op positief kritische collega’s met terreinervaring, die we maandelijks samenbrengen in het ATP-expertenteam RVB. Dit dynamische team bestaat uit medewerkers die hun omgeving goed kennen en vanuit hun expertise waardevolle feedback geven.
Tijdens dit overleg koppelen we terug over beslissingen uit de Raad van Bestuur en bespreken we discreet de agendapunten van de komende vergaderingen, waarbij we inzichten, ervaringen, kennis en kwaliteiten bundelen zodat ze mee richting geven aan strategische en operationele beslissingen.
0
Het ATP-expertenteam staat open voor iedereen, telt inmiddels bijna 190 leden en groeit nog steeds.
“In lijn met het Expertenteam zullen we in de toekomst binnen ditzelfde netwerk ook expliciet terugkoppelen over beslissingen van het Bestuurscollege en de niet-vertrouwelijke agendapunten van komende vergaderingen bespreken.”
2+ Denktank
2+ heeft naast het bredere ATP-expertenteam, ook een vaste denktank opgericht: een universiteitsbreed panel van een twintigtal medewerkers die zich vrijwillig engageren om beleidsmaterie te doordenken vanuit strategische invalshoeken, visie en cultuur.
… hoe collega’s onze inzet ervaren

Riet

Duurzaamheids-coördinator

“Wat fijn dat onze vertegenwoordigers ons goed informeren en feedback vragen over bepaalde agendapunten! Participatie die doorstroomt tot de top!”

Riet Van de Velde
Bestuur - Functiedomein Logistiek beheerder - Milieu

Hatim

Coördinator

“Voor mij betekent het ATP Expertenteam een waardevolle kans om, samen met geëngageerde collega’s, breder te kijken dan de eigen werkcontext en mee na te denken over de rol van het ATP binnen UGent. De open, constructieve dialoog en de aanwezige expertise maken dit initiatief bijzonder verrijkend.”

Hatim El Sghiar
Onderwijs en Onderzoek - Functiedomein Onderzoek - Onderwijs-, Opleidings- en Doctoraatsondersteuning

Kristof

Beleidsadviseur

Hoe Roger en Jeroen erin slagen om via hun expertenteam betrokkenheid te creëren onder alle ATP-collega’s mag een toonbeeld zijn voor de ganse UGent. Het is een eer en een genoegen om door hen bevraagd te worden wanneer er specifieke agendapunten op de Raad van Bestuur staan. Het bewijst dat ze hun dossiers heel degelijk voorbereiden en met veel kennis van zaken het ATP willen vertegenwoordigen.”

Kristof De Leemans
Faculteit Letteren en Wijsbegeerte - Vakgroep Vertalen, tolken en communicatie

Annelies

Beleids-medewerker
“Het ATP-expertenteam biedt ons de mogelijkheid op een transparante en betekenisvolle manier te reflecteren over de toekomst van de UGent, over de visie die we willen uitdragen en over het beleid dat we willen voeren – steeds met het algemeen belang van de instelling als leidraad. Het is het forum waar ‘We Are UGent’ telkens weer inhoud krijgt en op een zeer concrete manier wordt geïllustreerd.”
Annelies Verdoolaege
Onderwijs en Onderzoek - Functiedomein Internationalisering - Global Outreach

Tim

Onderwijs-begeleider

“Samen nadenken met geëngageerde collega’s om tot gedragen, realistische ideeën te komen!”

Tim Raeymaekers
Faculteit Ingenieurswetenschappen en Architectuur - Vakgroep Elektronica en Informatiesystemen

Erwin

Waarnemend hoofd gebruikers-relatiebeheer

“Bij 2+ kunnen we met een veelvoud aan perspectieven reflecteren dicht bij het actuele beleid en tot gezamenlijke standpunten of adviezen komen ter ondersteuning van onze verkozen vertegenwoordigers. We merken een impact, voelen ons betrokken en we begrijpen hierdoor meer wat leeft en wat verandert. Het is niet enkel benoemen wat scheef loopt maar ook aangeven hoe het beleid duurzamer kan.”

Erwin Plancke
Campus en Gebouw, ICT, Studentvoorzieningen - Functiedomein Informatie- en Communicatietechnologie - Gebruikersrelatiebeheer

Patricia

Logistiek medewerker wetensch. onderzoek
“2+ is voor mij een plek waar er met een open vizier en in vertrouwen kan worden overlegd met collega’s die geloven in een mooie toekomst voor Ugent.”
Patricia Delaere
Faculteit Bio-ingenieurswetenschappen - Vakgroep Plant en Gewas

David

Beleids-adviseur fin. planning en analyse

“Een plaats waar ATP van alle faculteiten en UD’s samen overleggen en verrassend vlot consensus bereiken.”

David Vermeersch
Mens en Organisatie - Functiedomein Financiën - Financiële Planning en Analyse

Ans

Secretaris
“Gedreven, onafhankelijk en vastberaden om als ATP vertegenwoordigers het verschil te maken! Ik stem terug voor Jeroen en Roger!”
Ans Van Nieuwenhuyse
Faculteit Bio-ingenieurswetenschappen - Vakgroep Groene Chemie en Technologie

Tim

Teamleider training, info en communicatie

“Initiatieven als 2+ en het ATP-expertenteam zijn een echte meerwaarde aan de UGent, omdat ze zorgen voor échte participatie van onderuit, gedreven door wat leeft bij het personeel zelf.”

Tim De Roeck
Campus en Gebouw, ICT, Studentvoorzieningen - Functiedomein Informatie- en Communicatietechnologie - Gebruikersrelatiebeheer

Katrien

Secretaris

“Gewoon het feit dat jullie het ATP Expertenteam in het leven hebben geroepen op zich vind ik top. Al vind ik de naam ‘expertenteam’ een beetje bombastisch, maar goed de vlag dekt de lading. Met de regelmatige overlegmomenten houden jullie de vinger aan de pols en blijven wij geïnformeerd over wat er speelt op het hoogste niveau van UGent. Jullie hebben ondertussen een mooie kerngroep van echt geïnteresseerden opgebouwd.”

Katrien Steurtewagen
Faculteit Psychologie en Pedagogische wetenschappen - Vakgroep Ontwikkelings-, Persoonlijkheids- en Sociale Psychologie

Angelica

Vakgroep-manager

“Ik ben blij dat we een duidelijke communicatielijn hebben met onze vertegenwoordigers in de RvB. Zo zijn we op de hoogte van het beleid dat wordt gevolgd en kunnen we beter anticiperen op mogelijke gevolgen op de werkvloer. Duidelijke communicatie – anticipatie – beter welzijn.”

Angelica Alcantara-Exposito
Faculteit Wetenschappen - Vakgroep Biologie

Nico

Industrieel ingenieur

“De wisselwerking binnen de 2+ denktank en het ATP expertenteam zorgt voor nieuwe perspectieven op het centraal beheer. Ik waardeer vooral de open samenwerking en de concrete handvatten die ik meeneem naar mijn werk en mijn rol in de faculteitsraad.”

Nico De Roo
Faculteit Wetenschappen - Vakgroep Vastestofwetenschappen

Flore

Medewerker communicatie en onderzoek

“Als starter aan UGent vind ik het waardevol om betrokken te zijn bij wat er voor het ATP op de RvB komt. Zo krijg ik meer inzicht in de werking van de universiteit en voel ik me sterker verbonden met mijn werkplek.”

Flore Ongenae
Faculteit Bio-ingenieurswetenschappen - Facultaire Dienst PR & Communicatie FBW

Bart

Teamleider ruimtebeheer

“Sterk en gedragen bestuur vraagt luisteren over faculteiten en directies heen, waarbij collectieve wijsheid en een onafhankelijke vertegenwoordiging van het Administratief en Technisch personeel centraal staan. De toekomst wordt niet gevonden, maar gevormd door mensen die durven vragen stellen, voorbij de vanzelfsprekendheid kijken en met kritisch denken nieuwe mogelijkheden openen.”

Bart Goossens
Campus en Gebouw, ICT, Studentvoorzieningen - Functiedomein Campus en Gebouw - Campusservice

Laurence

Beleids-medewerker onderzoek

”Door deel te nemen aan het ATP Expertenteam RvB voel ik me veel meer betrokken bij wat er leeft aan de UGent, heb ik meer kennis van en begrip voor het werk van collega’s wat bv. bijdraagt tot de relatie tussen facultaire en centrale ATP’ers. Ik waardeer de participatieve manier van werken enorm; het is een plek waar oprecht geluisterd wordt naar elkaar en je voelt dat je kan bijdragen aan de werking van UGent.”

Laurence Hendrickx
Faculteit Geneeskunde en Gezondheidswetenschappen - Vakgroep Volksgezondheid en Eerstelijnszorg

Dimitri

Onderwijs-begeleider

“Dankzij het 2+-initiatief zijn de lijnen tussen het ATP en de Raad van Bestuur korter en transparanter dan ooit.”

Dimitri Van Cauwelaert
Faculteit Ingenieurswetenschappen en Architectuur - Vakgroep Telecommunicatie en Informatieverwerking - IMEC

Karien

Hoofd-medewerker

“Dankzij het ATP Expertenteam is een meer flexibele en gedurfde communicatie mogelijk inzake ATP-gerelateerde issues met zowel horizontaal als verticaal voldoende diepgang, waardoor het een blijvende meerwaarde is voor een duurzaam beleid”.

Karien Hemelsoen
Faculteit Wetenschappen - Vakgroep Organische en Macromoleculaire Chemie

Izet

Technicus

“Ik wil jullie als team oprecht bedanken voor de manier waarop jullie ons vertegenwoordigen in de Raad van Bestuur van UGent. Wat ik sterk waardeer, is hoe jullie ons samenbrengen, helder informeren en actief naar onze input en meningen vragen. Dat vergroot niet alleen de participatie, maar verhoogt ook de kwaliteit en het gewicht van de beslissingen die ons allemaal aanbelangen.

Dankzij jullie initiatief leren en inspireren we elkaar. Jullie slagen erin om vertegenwoordigers van alle faculteiten met elkaar te verbinden, chapeau!

Izet Karalic
Faculteit Farmaceutische Wetenschappen - Vakgroep Geneesmiddelenleer

Mihaela

Deskundige boekhouding

“Ik wil graag mijn waardering uitspreken voor de manier waarop deze teamvergaderingen worden georganiseerd. De uitleg en interactie tijdens deze bijeenkomsten zijn altijd helder en professioneel, en de onderwerpen die op de agenda staan worden op een toegankelijke en aangename manier behandeld. Ik ben erg dankbaar dat ik deel mag uitmaken van deze vergaderingen. De informatie die gedeeld wordt, is van grote waarde en draagt bij aan onze dagelijkse werkzaamheden en persoonlijke ontwikkeling binnen UGent.”

Mihaela Munteanu
Mens en Organisatie - Functiedomein Financiën - Financieel Beheer

Fede

EU-projectmanager

“Expertenteam is mijn toegang tot informatie en duiding over wat op hoger niveau gebeurt en hoe het gesternte staat aan de UGent.”

 

Fede Dewulf
Onderwijs en Onderzoek - Functiedomein Onderzoek - Onderzoeks- en Onderwijsprojecten

Maarten

Communicatie-verantw.

“UGent leeft van initiatief en van medewerkers die kansen zien om het beter te doen. De 2+ denktank en het ATP-expertenteam maken het mogelijk om te capteren wat er leeft en om samen UGent sterker te maken voor iedereen: van studenten en medewerkers tot het werkveld en de maatschappij.”

Maarten De Coninck
Faculteit Bio-ingenieurswetenschappen - Facultaire Dienst PR & Communicatie FBW

Wim

Deskundige boekhouding

“Samen denken, samen bouwen, samen wegen.  2+ Denktank: de plek waar ATP-expertise koers zet naar een beter beleid.”

Wim Boel
Mens en Organisatie - Functiedomein Financiën - Financieel Beheer

Mieke

Secretaris
“ ATP-beleid is pas geslaagd als 2+ meedenkt. 2+ brengt inzicht en vernieuwing in de UGent reglementeringen.”
Mieke Godefroid
Faculteit Recht en Criminologie - Vakgroep Criminologie, Strafrecht en Sociaal Recht

Jan

Industrieel ingenieur
“Zeer goed initiatief dat expertenteam! Zo komen we uit eerste hand te weten wat er reilt en zeilt op hoger niveau. De ‘officiële’ info-stroom naar het ATP toe is eerder totaal afwezig :-)”
Jan Goeman
Faculteit Wetenschappen - Vakgroep Organische en Macromoleculaire Chemie

Tanja

Deskundige boekhouding

“ATP zijn is meer dan ten dienste staan van hoofdzakelijk ZAP, het is ook deel uitmaken van een groep medewerkers voor de rest van je carrière en trots zijn op de UGent.”

Tanja Vertriest
Mens en Organisatie - Functiedomein Financiën - Financieel Beheer

Lies

Secretaris

“Hoewel ik meestal niet de tijd heb om alle voorbereiding door te nemen, probeer ik toch elke vergadering bij te wonen om op de hoogte te blijven van alle ATP-gerelateerde materie binnen UGent.”

Lies Baten
Faculteit Psychologie en Pedagogische wetenschappen - Vakgroep Experimentele Psychologie

Maryna

Software-ontwikkelaar

” Ik ben de meetings beginnen meevolgen om een beter begrip te krijgen van de werking van de UGent van binnenuit. Dat krijg ik zeker! En wat houvast in een onstabiele periode, die nu gelukkig voorbij is. Ik ben ook blij om mee te kunnen nadenken over de toekomst en problemen die we zien.” 

Maryna Bardadym
Campus en Gebouw, ICT, Studentvoorzieningen - Informatie- en Communicatietechnologie - Competentieteams

Sam

Secretaris

“Mijn motivatie is achtergrond-informatie en voor sommige agendapunten het verband met wereldse gebeurtenissen. Ook het doorsijpelen van beslissingen doorheen het hiërarchische systeem boeit me, wat in mijn geval betekent: ATP Expertenteam Raad van Bestuur -> FWE ATP werkgroep -> Vakgroepraden WE02 & WE16. Ik waardeer het enorm dat ik deel kan uitmaken van het ATP Expertenteam Raad van Bestuur. Additioneel: voor komende verkiezingen stel ik me kandidaat als ATP-vertegenwoordiger voor de Faculteitsraad Faculteit Wetenschappen. Het ATP Expertenteam Raad van Bestuur was/is een extra stimuli bij deze beslissing.”

Sam Perez
Faculteit Wetenschappen - Vakgroep Wiskunde, Informatica en Statistiek - Vakgroep Wiskunde: Analyse, Logica en Discrete Wiskunde

Martine

Front officer

“Door dit ATP expertenteam is een grote verzuchting van de ATP-raad opgelost: Er worden documenten gedeeld die vroeger niet gedeeld werden, waardoor het bestuur – voor wie betrokken wil zijn – ineens veel transparanter geworden is. Jullie hebben heel wat gerealiseerd hoor! Dat kan niet genoeg benadrukt worden. Ik ben trots op jullie. Jullie hebben samenwerking tot standaard gemaakt.”

Martine Dewulf
Faculteit Recht en Criminologie - Vakgroep Europees, Publiek- en Internationaal Recht

E.

“Het ATP-expertenteam brengt mensen samen, geeft iedereen een stem en zorgt ervoor dat waardevolle input doorstroomt naar het beleid. De 2+ denktank is een sterke brug tussen bestuur en basis, waar ideeën grondig worden besproken en uitgroeien tot gedragen standpunten.”

E.
Faculteit Recht en Criminologie

L.

“Wat ik vooral waardeer is dat jullie zorgen voor doorstroom van communicatie waar we anders wat in het ongewisse blijven of pas als laatste in de rij info krijgen over wat beslist werd. Dat helpt om je als personeelslid nog UGenter te voelen.”

L.C.
Faculteit Psychologie en Pedagogische wetenschappen

S.

“Het ATP-expertenteam RvB biedt een unieke blik achter de schermen en vergroot onze betrokkenheid bij het beleid. Het geeft ons een waardevolle inkijk in complexe dossiers, waardoor we de werking van de UGent echt van binnenuit beter leren kennen.”

S.V.C.
Faculteit Farmaceutische Wetenschappen
Kortom, 2+ bouwt in alle aspecten op collectieve wijsheid die groeit uit echte tweerichtingscommunicatie.
In overleg met de andere geledingen, de vakorganisaties, de rector en de vice-rector verkleinen we steeds meer de afstand tussen universiteitsdiensten en faculteiten en bouwen we aan een sterker gedeeld draagvlak voor voorstellen en beslissingen.

Ons doel is om zoveel mogelijk positief ingestelde, constructieve en oplossingsgerichte collega’s over alle geledingen heen actief te betrekken bij de besluitvorming, zodat participatie niet alleen een principe is, maar een cultuur die zich vertaalt in een concrete manier van samenwerken binnen onze universiteit.
MISSIE
“Wij willen bruggen bouwen door structuren te creëren die mensen verbinden en dichter bij elkaar brengen.”
Een sterke universiteit bouw je niet alleen met structuren, maar in de eerste plaats met mensen.
Wij willen mee vorm geven aan een participatief UGent, waar respect, vertrouwen en samenwerking vanzelfsprekend zijn.

We vertrekken daarbij vanuit cultuur: een open dialoog tussen geledingen, samenwerking over diensten en faculteiten heen, en erkenning van de expertise van het ATP.
In de Raad van Bestuur nemen we beslissingen in het belang van de UGent als geheel, gevoed door de inzichten en signalen vanuit het ATP.

Wij zetten in op een UGent waarin medewerkers zich gewaardeerd, betrokken, gerespecteerd én gehoord voelen.

We geloven dat sterke besluitvorming ontstaat wanneer verschillende perspectieven écht aan bod komen.
Daarom willen we actief ruimte maken voor stemmen die vandaag minder vanzelfsprekend gehoord worden, en dragen we zo bij aan een meer evenwichtige en inclusieve universiteit.
SPEERPUNTEN
We kiezen bewust voor een beperkt aantal speerpunten die focussen op de meest urgente en impactvolle uitdagingen, eerder dan alles te vertalen in een uitgebreid en versnipperd programma met vele aandachtspunten.
Werkdruk als structurele uitdaging
“Werkdruk draait niet alleen om efficiëntie, maar vooral om duidelijke keuzes en prioriteiten.”
Werkdruk is één van de belangrijkste uitdagingen binnen onze universiteit. Vandaag stellen we vast dat de druk structureel toeneemt, zonder dat daar een evenredige versterking van middelen en personeel tegenover staat.
Te vaak wordt gezocht naar oplossingen in efficiëntie, optimalisatie of bijkomende processen, terwijl de onderliggende oorzaken onvoldoende worden aangepakt. Steeds meer werk wordt opgenomen door minder mensen, in een context van groeiende studentenaantallen en toenemende complexiteit.

Daarbij gaat het niet alleen om de hoeveelheid werk, maar ook om de manier waarop het werk wordt georganiseerd: onduidelijke prioriteiten, een onevenwichtige taakverdeling en een opeenstapeling van ad-hocopdrachten maken de werkdruk vaak extra onvoorspelbaar en moeilijk beheersbaar waardoor de motivatie onder druk komt te staan.

Nieuwe tools en evoluties — zoals de brede inzet van MS Teams tijdens de COVID-19 pandemie of de snelle opmars van AI — creëren onmiskenbaar efficiëntiekansen. Maar die mogen niet automatisch leiden tot hogere verwachtingen*, meer output en een opgedreven werktempo. Integendeel, ze moeten ruimte creëren om de reeds bestaande hoge werkdruk te verlagen en bijdragen aan een werkorganisatie die meer helderheid, voorspelbaarheid en realistische planningen mogelijk maakt.
* “Wie onder hoge werkdruk tien dossiers verwerkt, kan bij efficiëntiewinsten niet worden geacht er vijftien af te handelen. Die winst moet leiden tot meer ademruimte en een betere werkbalans, niet tot een zwaardere werklast.”
Werkdruk raakt rechtstreeks aan welzijn, retentie en personeelsbeleid. Een structureel te hoge of moeilijk voorspelbare druk leidt tot stress, verhoogde foutenlast, uitval en uitstroom, met verlies van expertise tot gevolg, waardoor de continuïteit van onze werking ondermijnd wordt.

Daarom pleiten we voor een duurzame aanpak die verder gaat dan louter optimalisatie. Een aanpak die grenzen durft benoemen, bewuste keuzes maakt en het evenwicht herstelt tussen draagkracht en verwachtingen, met aandacht voor duidelijke prioriteiten, realistische deadlines en een evenwichtige verdeling van taken en piekbelasting binnen teams.
Zo creëren we ruimte voor duurzame inzetbaarheid en engagement op lange termijn.
Erkenning en doorgroeimogelijkheden
“Erken latent aanwezig talent.”
Erkenning van inzet en talent, gekoppeld aan reële doorgroeimogelijkheden, is voor ons een belangrijk speerpunt.

Vandaag stellen we vast dat het huidige functieherclassificatiemodel onvoldoende aansluit bij de realiteit op de werkvloer. De nadruk ligt sterk op de formele weging van functies, waarbij enkel de omschreven taken en verantwoordelijkheden worden beoordeeld, los van de effectieve inzet en groei van medewerkers.

In een context waar functies continu evolueren en medewerkers bijkomende verantwoordelijkheden opnemen, leidt dit steeds vaker tot een kloof tussen functie en realiteit. Collega’s nemen engagement op, groeien in hun rol en zetten bijkomende talenten in, maar botsen daarbij op een systeem dat deze niet altijd valideert. Wanneer deze bijkomende taken niet als onderdeel van de functie worden beschouwd, ontstaat een spanningsveld tussen verwachtingen en erkenning.
Dat werkt demotiverend en kan het vertrouwen op termijn onder druk zetten.

Binnen de huidige procedure krijgen medewerkers onvoldoende ruimte om hun dossier toe te lichten of bijkomende elementen aan te brengen. Daarnaast zien we dat gelijkaardige functies verschillend worden ingeschaald en dat doorgroeimogelijkheden in de praktijk beperkt blijven. Medewerkers met vergelijkbare verantwoordelijkheden bevinden zich zo in verschillende functieklassen, zonder verdere duiding.

Deze situatie raakt rechtstreeks aan welzijn, retentie en personeelsbeleid. Wanneer inzet en groei niet gevalideerd worden, verdwijnt perspectief en neemt de kans op uitval en uitstroom toe, met verlies van opgebouwde expertise als gevolg.

Daarom pleiten we voor een aanpak die verder kijkt dan de formele functiebeschrijving alleen.
Een aanpak die de effectieve invulling van functies erkent, talenten maximaal benut en van daaruit een beter perspectief biedt op doorgroeimogelijkheden.
Heldere en transparante communicatie is daarbij essentieel, zodat ook op langere termijn geen valse verwachtingen ontstaan.

We hebben dit signaal tijdens ons huidig mandaat reeds aangekaart. Het probleem werd erkend, met de belofte het huidige model te evalueren.
We blijven dit dossier actief en nauwgezet opvolgen.
Leiderschap en 360°-feedback
“Leiderschap zonder 360°-feedback is (be)sturen zonder (in)zicht.”
Een sterke organisatie vraagt om een open en veilige feedbackcultuur.

Vandaag zien we dat dit op sommige plaatsen goed werkt, maar elders moeilijker tot stand komt. Feedback blijft te vaak afhankelijk van lokale initiatieven of individuele bereidheid, waardoor waardevolle signalen verloren gaan. Bovendien is het niet altijd evident om feedback in alle richtingen te geven.

Een 360°-feedbackcultuur vertrekt vanuit een gedeelde verantwoordelijkheid, waarbij medewerkers actief betrokken worden en ruimte krijgen om noden, aandachtspunten en verbeterkansen aan te brengen. Het tijdig bespreekbaar maken daarvan — ook wanneer het moeilijk loopt — is essentieel om problemen vroegtijdig te detecteren en bij te sturen vóór ze escaleren.

Daarom pleiten we voor een volwaardige en veilige 360°-feedbackcultuur, waarin feedback niet alleen van leidinggevende naar medewerker stroomt, maar ook omgekeerd en tussen collega’s onderling.
Dit vraagt duidelijke kaders, garanties op vlak van veiligheid en de mogelijkheid tot anonieme terugkoppeling waar nodig.

Het is minstens even belangrijk dat helder is wat er met die feedback gebeurt, zodat vertrouwen behouden blijft en medewerkers zich gehoord voelen. Zo versterken we leiderschap en samenwerking, creëren we een werkomgeving waarin respect, veiligheid en gelijkwaardigheid centraal staan, en grensoverschrijdend gedrag sneller wordt teruggedrongen.

Vanuit de ATP-geleding hebben we mee het voorstel voor een 360°-feedbackcultuur op de agenda van de RVB geplaatst.
Intussen is dit opgepikt en wordt er verder nagedacht over de concrete uitwerking.

We blijven dit van nabij opvolgen en bijsturen waar nodig.
Duurzaamheidstransitie
“Duurzaamheid mee verankeren in onze werking en toekomst.”
De impact van klimaatverandering, milieudegradatie en verlies aan biodiversiteit maakt duurzaamheid tot een randvoorwaarde voor alles wat we doen.

Universiteiten spelen hierin een belangrijke rol: via onderzoek, onderwijs, innovatie en hun eigen werking dragen ze bij aan oplossingen voor maatschappelijke uitdagingen en aan een duurzamere samenleving .
Dat vraagt om een structurele verankering van duurzaamheid in de volledige werking van de universiteit.
Binnen UGent is de voorbije jaren al sterk ingezet op duurzaamheid. Die opgebouwde dynamiek vraagt blijvende aandacht en coherentie, ook wanneer de druk op middelen toeneemt.

Niet elke stap vraagt trouwens bijkomende middelen. Vaak gaat het ook om bewuste keuzes, samenwerking en het herdenken van bestaande processen.

Jongeren — en dus ook onze studenten — tonen wereldwijd immers een groeiende bezorgdheid wanneer het gaat over klimaat en duurzaamheid en kijken scherp naar hoe de keuzes van vandaag hun toekomst zullen bepalen. Die betrokkenheid vraagt dat wij hen blijven ondersteunen en versterken.

We willen de ‘Roadmap Duurzaamheid’ dan ook gericht en stapsgewijs verder helpen realiseren, met oog voor haalbaarheid én impact.
We eindigen bewust zoals we begonnen — met de schijnwerper op participatie.
Een boodschap die in onze campagnes telkens opnieuw oproept tot betrokkenheid, verbinding en waardering. Hier en daar zie je nog zo’n poster hangen, wat verbleekt door de tijd, maar nog altijd verrassend helder en actueel.

We hebben de wind in de zeilen: diezelfde openheid voor inspraak en betrokkenheid wordt vandaag breed gedragen binnen het huidige bestuur. De neuzen staan in dezelfde richting — een bijzondere kans voor iedereen aan de UGent.


Wat ooit werd ingezet, blijft in beweging.
Roger en Jeroen trekken die lijn verder — met gerichte campagnes, nieuwe stemmen, nieuwe ideeën en dezelfde open uitnodiging.
Want 2+ groeit niet in stilte, maar in het samen denken, spreken en doen.
activeer